Ankelsmerter

Ankelsmerter :

Smerter og problemer i ankelen deles i likhet med, for eksempel kneplager, inn i akutte skader og belastningsskader. Ved akutte skader på ankelen er rask og korrekt akuttbehandling av stor betydning. Ved en skade er det viktig å avlaste leddet, ligge på is og kompress og legge benet høyt (RICE prinsippet: Rest – Ice – Compression – Elevation). Dette kan redusere smertene vesentlig og korte ned avbrekket fra aktivitet/idrett.

Er du trener eller oppmann for et idrettslag anbefaler vi på det sterkeste at du tar et kurs i behandling av akutte idrettsskader. Vi holder gjerne kurs for din klubb/forening.

Overtråkk :

Overtråkk er nok den ankelskaden som rammer flesteparten av oss. Innen idretter som håndball, fotball og basketball står overtråkk for nærmere 40% av alle skader. Ved overtråkk strekkes eller ryker hele eller deler av leddbåndene i ankelen som følge av et traume. Skaden oppstår ofte ved at man tråkker feil ved gange, løping, hopping eller landing. Det er som oftest veldig smertefullt og de fleste sliter med å tråkke ned på foten umiddelbart etterpå. Ankelen blir hoven og i noen tilfeller kan man se bloduttredelser i løpet av noen dager. Skader på leddbåndene på utsiden av ankelen er mye mere hyppig enn skader på leddbåndene på innsiden.

NB! Vær oppmerksom på hevelse som kommer umiddelbart! Mye hevelse som kommer umiddelbart skyldes at det er blod i leddet. Blod er sterkt irriterende for leddbrusk og i noen tilfeller vil lege på stedet eller legevakt anbefale å tappe kneet for blod. Påsigende hevelse som kommer i løpet av 2-24 timer er normalt og en del av kroppens innebygde forsvarsmekanismer.

Det viktigste å utelukke ved ankelskade er brudd. En enkel vurdering kan gjøres på stedet rett etter at skaden har funnet sted. Ottawa-kriteriene sier at hvis den skadede personen kan gå 4 skritt på foten, nesten uansett hvor mye de halter eller må avlaste, kan man anta at et brudd ikke er sannsynlig. En person med bruddskade vil trolig ikke klare 4 skritt. Dette vil i hvert fall kunne gi en indikasjon på hva man skal gjøre videre. Er du i tvil, anbefaler vi at man sender den skadede på legevakten for å ta et røntgenbilde. Det er bedre med en tur for mye, enn en tur for lite.

Oppfølging av ankelskader :

Akuttbehandlingen (RICE-prinsippet) av ankelen gjøres for å begrense mengden av hevelse og blødning. Dette er helt avgjørende for å få så kort restitusjonstid som mulig.

For optimale behandlingsresultater og så kort avbrekk som mulig fra aktivitet, er det viktig å komme raskt i gang med behandling, gjerne allerede etter 2-3 dager. Frem til da trenger leddet hvile og avlastning.

I den sub-akutte behandlingsdelen (etter 2-3 dager) er målet å stimulere det skadede vevet i ankelen og sørge for at fibrene i leddbåndet/leddbåndene legger seg parallelt ved siden av hverandre. Dette gjøres med lett tverrmassasje, bevegelse og tilrettelagte øvelser. Når hevelsen og smertene har gått ned etter cirka 7-14 dager starter man opp med balansetrening for å stimulere reseptorene i leddbåndene som gir hjernen beskjed om leddets stilling. Denne treningen er like viktig for rehabiliteringen som øvelses- og styrketrening. Det er dessverre her folk slurver og pådrar seg nye overtråkk og unødvendig langt skadefravær.

Tennis legg :

Tennis legg er en tverrgående ruptur i selve muskelbuken på tykkleggsmuskelen (gastrocnemius), som har fått navnet sitt fra den meget beskrivende situasjonen hvor en tennisspiller plutselig bytter retning for å rekke en ball. I det man skal skyve fra for å skifte retning får man en brå, sterk smerte litt over midten på leggen. Det kan være vanskelig å gå på benet i etterkant og for mange er det komplett umulig å gå opp på tå. Prinsippene for akutt førstehjelp gjelder også her og det er viktig å komme raskt i gang med behandling, gjerne etter 2-3 dager.

Akillessene ruptur :

Akillesseneruptur oppstår på samme måte som en tennis legg, bortsett fra at den tverrgående rupturen er nede på selve senen. Ved en fullstendig ruptur er det viktig å enten immobilisere det skadede området for en periode (gips) eller sy sammen senen ved kirurgisk inngrep. Rehabiliteringstiden vil variere med skadens omfang.

Andre ankelskader :

Akillesbetennelse ( Akillestendinitt ) :

Akillesbetennelse er en lokal betennelse/inflammasjon i den tykke senen nederst på baksiden av leggen. Den er en felles sene for to kraftige leggmuskler som utvikler mye kraft ved rask løping, hopping og raske retningsforandringer (f.eks en finte i idrett). Ved gjentatt stor belastning på denne senen, ofte som følge av overdreven jogging, hurtighetstrening eller spensttrening gir smerter og hevelse under og/eller etter aktivitet. Problemet bygger seg som regel opp over noen uker eller måneder og blir gradvis verre. Ved å avstå fra aktivitet blir man bedre, men problemet kommer som regel raskt tilbake når man gjenopptar treningen. Årsakene til denne formen for senebetennelse kan være mange og sammensatte og en grundig sykehistorie og undersøkelse er derfor viktig.

Benhinnebetennelse :

Benhinnebetennelse er en betennelse av den tynne benhinnen som ligger rundt leggbenet (tibia, eller skinnleggen) og skyldes en overbelastning av en dyptliggende leggmuskel som fester seg langs denne. Man opplever smerter på innsiden og/eller utsiden av skinnleggen under og etter aktivitet. Disse smertene kan variere mye i omfang og intensitet fra person til person. I starten kan det kun oppleves som ubehag, mens i alvorligere tilfeller kan smertene være nærmest invalidiserende. Skinnleggen kan være veldig øm og smertefull å ta på og noen opplever også at skinnleggen kjennes ruglete ut. Benhinnebetennelse er mest vanlig blant idrettsaktive tenåringer, men kan ramme begge kjønn i alle aldre som er fysisk aktive eller plutselig blir fysisk aktive.

Plantarfarcitt :

Plantarfarcitt er en betennelse i senefestet på undersiden av hælen mot fotbuen. Smertene er som oftest værst om morgenen eller når du reiser deg opp etter en lengre sittestilling. Dette går som regel aldri over av seg selv og Akimi Asker har bred erfaring mot disse plagene.

Vi tilbyr følgene behandlingsmetoder:

  • Leddmobilisering ( tøying av leddkapsel )
  • Tøyninger
  • Trykkbølgebehandling
  • Kinesiotaping
  • Muskulær behandling
  • Massasje teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Smertebehandling med nåler
  • Stabiliserende trening
  • Veiledning, råd og øvelser